photo_۲۰۲۵-۰۳-۱۴_۱۲-۱۶-۰۱ (2)

جنگ ترکیبی

 بررسی عملکرد ۵ رسانه و صفحات مجازی ضدایرانی  

بر پایه پژوهشی جامع، عملکرد ۵ رسانه و حساب‌های مجازی مرتبط با آنها در بازه ۴۶ روزه (۲۳ شهریور تا ۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴ سپتامبر تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲) نشان می‌دهد این رسانه‌ها در مجموع  بیش از ۳۸٬۰۰۰ مورد انتشار محتوای غیرواقعی  درباره تحولات اخیر ایران را ثبت کرده‌اند. رسانه‌های مورد بررسی عبارتند از: 

–  بیبیسی فارسی  (وابسته به دولت بریتانیا) 

–  ایران اینترنشنال  (وابسته به دولت عربستان سعودی) 

–  صدای آمریکا  و  رادیو فردا  (وابسته به دولت ایالات متحده) 

–  شبکه منوتو  (وابسته به جریان بهائیت) 

 

 محدوده و روش پژوهش   

این مطالعه صرفاً محتوای منتشرشده در  وبسایت رسمی، کانال تلگرام، صفحه توییتر و اینستاگرام  این رسانه‌ها را تحلیل کرده و شبکه‌های تلویزیونی آنها را پوشش نداده است. 

 

 نتایج کلیدی   

– از نظر  نسبت محتوای غیرواقعی به حجم کلی تولیدات خبری، بیبیسی فارسی با اختلاف قابل توجهی در رتبه نخست قرار دارد. 

– ایران اینترنشنال و شبکه منوتو به ترتیب در رده‌های بعدی جای گرفتهاند. 

 

 معیارهای شناسایی محتوای غیرواقعی   

شاخصهای ارزیابی شامل موارد زیر بوده است: 

۱. جعل خبر (ساختگی بودن کل یا بخشی از محتوا) 

۲. تقطیع یا تحریف هدفمند داده‌ها 

۳. وارونهسازی واقعیت‌ها 

۴. بزرگنمایی یا کوچکنمایی عمدی رویدادها 

 

 محدودیت‌های پژوهش   

– موارد سانسور خبری توسط این رسانه‌ها (مانند حذف عمدی تکذیبیه‌ها دربارهٔ آمار کشته‌های جعلی) در این بررسی محاسبه نشده است. 

– تمرکز پژوهش بر  انتشار محتوا  بوده و تأثیرگذاری آن بر افکار عمومی مورد سنجش قرار نگرفته است. 

 

این یافته‌ها لزوم توجه به جنگ روایت‌ها و مسئله «اطلاعاترسانی هدفمند» توسط رسانه‌های خارجی در بحران‌های داخلی ایران را برجسته می‌کند.

https://www.mehrnews.com/news/5631598/

https://www.mizanonline.ir/fa/news/4501675

https://www.shabestan.news/news/1229443

https://www.mashreghnews.ir/news/1525609

https://www.yjc.ir/fa/news/8558376

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان مگاتم است